یخ خشک و کاربردهای آن

نخستین کسی که به وجود co2 پی بردشخصی به نام ون هلمونت بود.او هنگام سوزاندن زغال چوب در حفظه ای دربسته متوجه شد که جرم خاکستر بدست آمده کم تر از جرم زغال چوب اولیه است.او به زبان ساده توضیح داد که مقداری زغال از چوب در اثر سوختن به جسمی نامریی یا گاز تبدیل شده است. 

برای مشاهده مقاله ارائه شدهدر رابطه با " یخ خشک"،  برروی لینک ادامه مطلب کلیک نمایید.

ادامه نوشته

مطالب جالب و مفید در مورد عناصر

تعيين دقيق زمان مرگ تعيين دقيق زمان مرگ در جرم شناسي بسيار اهميت دارد.اندازه گيري غلظت پتاسيم مايع زجاجيه روشي است كه بيش از سه دهه از پيشنهاد و بررسي ان ميگذرد.مصونيت ماده زجاجيه از آلودگي ،خون و باكتريها پس از مرگ ،سهولت نمونه برداري و عدم نياز به كالبدشكافي از مزاياي اين روش محسوب مي شود.

ادامه نوشته

جزییات جدید کنکور سراسری 93

حسین توکلی مشاور ارشد رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، با اشاره به جزئیات کنکور سراسری سال 93 گفت: ثبت‌نام برای شرکت در آزمون سراسری سال 93 برای پذیرش دانشجو در دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، نیمه حضوری، مجازی و بین‌الملل دانشگاه‌ها و مؤسسات‌ آموزش عالی و همچنین دانشگاه‌های پیام نور، مؤسسات غیرانتفاعی و دانشگاه فرهنگیان از روز شنبه 16 آذر ماه 92 از طریق شبکه اینترنتی سازمان سنجش آغاز و در روز شنبه 23 آذر ماه پایان می‌پذیرد.

 

ادامه نوشته

کره زمين شماره 2 کشف شد!

کره زمين شماره 2 کشف شد!

 
 
ادامه نوشته

کشف سخت ترین ماده جهان/ "کاربین" از گرافن و الماس پیشی گرفت



کشف سخت ترین ماده جهان/ "کاربین" از گرافن و الماس پیشی گرفت
دانش پژوهان مدعی کشف ماده جدیدی به نام کاربین هستند که حتی از گرافن و الماس نیز مستحکم تر و قدرتمندتر است.

بر اساس تحقیقات انجام شده توسط بوریس یاکوبسن و همکارانش در دانشگاه رایس در هوستون که ویژگی های این ماده را محاسبه کرده اند، توانایی و قدرت کششی کاربین برای مقاومت کردن در برابر کشش از هر ماده شناخته شده دیگری پیشی می گیرد.

منبع :

ادامه نوشته

حل معمای 100 ساله سوت زدن کتری جوشان!

محققان دانشگاه کمبریج موفق به حل یک معمای 100 ساله در خصوص دلیل سوت‌زدن کتری شدند.

 این دانشمندان هم‌اکنون می‌توانند به مهندسان در متوقف‌کردن سوت‌زدن ناخواسته و نامطلوب ماهیت مشابه لوله‌کشی خانگی یا اگزوزهای آسیب‌دیده خودرو کمک کنند.

منبع: ایسنا

ادامه نوشته

آب گرم زودتر از آب سرد منجمد می شود

این اتفاق طبیعی «اثر امپمبا» نام دارد. این نام را به افتخار «اراستو امپمبا» دانش آموز دبیرستانی تانزانیایی که در سال 1963 این اثر را مشاهده و ثبت کرد، انتخاب کرده‌اند.

اثر امپمبا زمانی رخ می‌دهد که دو مقدار مساوی آب با دما‌های متفاوت را در معرض منبع سردی قرار می‌دهند و آبی که دمای بالاتری دارد زودتر منجمد می‌شود

ادامه نوشته

برگزاری اولین جلسه گروه شیمی

به اطلاع همکاران محترم گروه شیمی شهرستان بوکان می رساند که اولین جلسه گروه شیمی با حضور آقای جعفر ابراهیمی دبیر محترم فیزیک جهت سخنرانی در مورد ذره بنیادی هیگز و استماع نظر همکاران محترم در خصوص برگزاری همایش شیمی با حضور همکاران و سرگروه های شیمی جنوب استان در شهرستان بوکان در روز

سه شنبه مورخ ۷/۸/۹۲ در محل دبیرستان اندیشه ساعت ۱۱ صبح برگزار خواهد شد.

حضور همکاران محترم در جلسه مذکور الزامی است.با تشکر

ده حقيقت جالب درباره شيمي


ده حقيقت جالب درباره شيمي
  1. شيمي علم مطالعه ماده، انرژي و فعل و انفعالات آنهاست.

  2. شيمي ار مطالعات باستاني کيمياگري منشا گرفته است. شيمي و کيمياگري امروزه جدا از هم هستند ولي کيمياگري هنوز هم عملي است.

  3. کل ماده از عناصر شيميايي ساخته شده اند که از طريق تعداد پروتون هايي که دارند از هم متمايز مي شوند.

  4. عناصر شيميايي با افزايش عدد اتمي به ترتيب در جدول تناوبي قرار گرفته اند. اولين عنصر در جدول تناوبي هيدروژن است.

  5. هر عنصر در جدول تناوبي يک يا دو نماد با حرف انگليسي دارد. تنها حرف از حروف الفباي انگليسي که در جدول تناوبي استفاده نشده است حرف J است. حرف q تنها در نماد نام عنصر ۱۱۴ يعني اونانکاديوم (ununquadium) است که نماد آن Uuq است. هنگامي که به طور رسمي اين عنصر کشف شود به آن نام جديدي خواهند داد.

  6. در دماي اتاق، تنها دو عنصر مايع است که برم و جيوه هستند.

  7. نام آب يعني H2O در IUPAC دي هيدروژن مونوکسيد است.

  8. بيشتر عناصر فلزات هستند و بيشتر فلزات رنگ نقره اي يا خاکستري دارند. تنها فلزات غيرنقره اي طلا و مس هستند.

  9. با کشف هر عنصر نامي بر آن نهاده مي شود. نام چندين عنصر از نام فرد (مندليفيم ، انشتانيم)، نام مکان (کاليفرنيم، آمريکيوم) و يا چيزهاي ديگر است.

  10. گرچه ممکن است به طلا به عنوان عنصري کمياب توجه شود ولي آن قدر طلا در پوسته زمين وجود دارد که سطح زمين را مي تواند تا زانو بپوشاند. منبع: سایت صنعت

وزن اتمی 19 عنصر شیمیایی تغییر کرد


وزن اتمی 19 عنصر شیمیایی تغییر کرد

به گزارش خبرگزاری مهر، اتحادیه بین المللی شیمی محض و کاربردی اعلام کرد که در نتیجه اندازه گیریهای دقیق تر و محاسبات بهتر در رابطه با فراوانی برخی ایزوتوپهای خاص ( اتمهایی یک عنصر با تعداد نوترونهای مختلف) وزنهای جدیدی را برای 19 عنصر شمیایی تصویب کرده است.

وزن استاندارد اتمی میانگین جرم یک عنصر در واحدهای اتمی جرم است. یک واحد اتمی جرم یا amu برابر با 12/1 جرم یک اتم کربن-12 است.

ادامه نوشته

گفت‌وگو با کاشف بوزون هیگز و برنده جايزه نوبل

پیتر هیگز، برنده جایزه نوبل فیزیک امسال برای کشف ذره گریزان بوزون هیگز، اظهارات جالبی درباره جایزه نوبل فیزیک امسال داشته است.

هنگامی که جایزه نوبل فیزیک 2013 اعلام شد، بر اساس شنیده‌ها، هیگز به همراه خانواده خود در ادینبورگ در تعطیلات به سر می‌برد و ساعاتی بعد متوجه برنده شدن خود شده است.

ادامه نوشته

پالایش نفت

پالایش نفت

 

دید کلی

نفت خام حاصل از چاه دارای مواد نا خواسته از قبیل آب و جامداتی مانند شن ، قیر و گازهای متان و اتان می‌باشد. برای جداسازی اینگونه عوامل آنرا وارد مخازنی می‌کنند تا جامدات موجود در آن ته نشین شده و گازهای آن خارج شود. سپس وارد جداساز سانتریفوژی شده که نقش آن جدا کردن تتمه آب ، گاز و جامدات معلق در آن می‌باشد برای حذف نمکهای معدنی ، نفت را با آب ولرم می‌شویند. آنگاه قسمتی از نفت توسط لوله به پالایشگاه فرستاده شده و قسمتی جهت صدور به بنادر تلمبه می‌شود.

تقطیر

برای تفکیک برش‌های متشکله نفت خام عملیات فیزیک و شیمیایی چندی بر روی آن به عمل می‌آورند تا فرآورده‌های مورد نیاز جامعه امروزی را تولید نمایند. از مهمترین آنها تقطیر جز به جز نفت است که در برج تقطیر صورت می‌گیرد. تقطیر جز به جز عبارت است از یکسری تبخیر و تبرید که در سینی‌های یک برج استوانه‌ای صورت می‌گیرد. مایعات خالص در فشار محیط در دمایی به جوش می‌آیند که در آن دما فشار بخار آن برابر فشار محیط گردد. مایعات مخلوط در حدود دمایی که حاصل جمع فشار‌های جزئی عوامل تشکیل دهنده آنها برابر فشار محیط گردد به جوش می‌آید.



در 
نقطه جوش فازهای بخار و مایع در حال تعادل می‌باشند. چنانچه فشار کاهش یابد تبخیر صورت می‌گیرد و در حالت معکوس تبرید اتفاق می‌افتد. از فشار بخار برای محاسبه ترکیب گازهای مخلوط در حالت تعادل استفاده می‌شود. وقتی که اجزا تشکیل دهنده یک محلول در برج تقطیر بطور دائم جدا می‌شوند بخارهایی که به سمت بالا حرکت می‌کند ترکیبات فرارتر مایع برگشت کننده به سمت پایین سرازیر است برخورد کرده و غلیظ‌تر می‌شود.

انواع تقطیر

تقطیر در فشار محیط : در این روش ، فرآیند تقطیر در فشار محیط صورت می‌گیرد.

تقطیر با بخار آب : وقتی که تقطیر در مجاورت بخار ماده مخلوط نشدنی صورت می‌گیرد. فشار بخار یکی تحت تاثیر دیگری قرار نگرفته و مخلوط در دمایی که مجموع فشارهای جزئی آنها برابر فشار محیط گردد تقطیر می‌شود.

تقطیر در خلا : در این روش فرآیند تقطیر در خلاء (در فشار 40 میلیمتر جیوه) صورت می‌گیرد.

تقطیر در خلاء و بخار : این روش با انتقال گرما توسط بخار آب و با استفاده همزمان از پمپ خلا جهت کاهش فشار کلی صورت می‌گیرد. بطور کلی این روش دارای اشکالاتی بوده و از آن زیاد استفاده نمی‌شود.

تقطیر در فشار : این روش برعکس تقطیر در خلا بوده و باعث می‌شود که فرایند تقطیر در دمای بیشتری نسبت به آن در فشار محیط صورت گیرد و دمای بالاتر باعث گسسته شدن مولکولهای نفت گردیده و ترکیب آنها را تغییر می‌دهد.

روشهای جدید تقطیر : این روشها شامل یک یا دو مرحله تقطیر در فشار محیط بوده که توسط تقطیر با بخار همراه می‌شود.

پالایشگاه نفت در ایران

منبع: http://www.ngdir.ir

نحوه تایپ سوالات ترم دوم اردیبهشت ماه

احتراما به اطلاع می رساند کارشناسی تکنولوژی و گروههای آموزشی مدیریت در نظر دارد بانک سوالات الکترونیکی  خرداد ماه شهرستان بوکان را جهت استفاده ی همکاران و دانش آموزان ایجاد نماید.شایسته است همکاران گرامی موارد زیر را در طراحی سوالات رعایت فرمایند:

-سربرگ سوالات با فونت B titr سایز ۱۰ نوشته شود.

-متن سوالات با فونت B koodak سایز ۱4 نوشته شود.

بانک سوالات شیمی بوکان-نیم سال اول

شیمی 1 دبیرستان شهیدان

شیمی 1 سیمین

شیمی 1 دبیرستان تمدن1

شیمی 1دبیرستان بهار

شیمی 1 ستار خان

شیمی 1 فرزانگان

شیمی 2 تمدن

شیمی 2 بهار

شیمی 2 سیمین

شیمی 3 ستایش

شیمی 3 سیمین

شیمی 3 تمدن

شیمی 3 ستارخان

شیمی 3بهار

شیمی4 تمدن

شیمی 4 بهار

شیمی 4 ستایش

شیمی 4 بهار

 

 

 

باتری لیتیوم-یون(Li-ion battery)


باتری‌های لیتیوم-یون (Li-ion) به‌طور گسترده در لپ‌تاپ‌ها و تلفن‌های همراه استفاده می‌شوند. این باتری‌ها از لیتیوم و کربن به عنوان الکترود استفاده می‌کنند. نسبت توان ذخیره شده به وزن باتری در این نوع باتری‌ها بسیار بالا بوده و سرعت از دست دادن شارژ به‌خاطر عدم استفاده نیز بسیار پایین است.باتری مادام العمر کار نمی کند و بالاخره می بایست آن را تعویض کرد. با مصرف روزانه، باتری ها به تدریج کارایی خود را از دست می دهند و زمانی فرا می رسد که بطور کلی قابلیت شارژ خود را نیز از دست می دهند. اما همانطور که می دانید در ابتدا کاملاً شارژ هستند و این امر نشان می دهد که در اولین روزهای استفاده از آن کیفیت بسیار خوبی دارد و با مصرف روزانه به تدریج کارایی خود را از دست خواهند داد.به طور کلی هر باتری از 3 بخش اصلی الکترود مثبت، الکترود منفی و الکترولیت تشکیل شده است. در باتری‌های لیتیم-یون، الکترود مثبت یا کاتد از یک ترکیب لیتیم مانند لیتیم کبالت اکسید و الکترود منفی یا آند از کربن ساخته شده و یک لایه جدا کننده در بین آن‌ها قرار دارد.  الکترولیت در باتری های لیتیمی نیز از نمک لیتیم دریک حلال آلی ساخته شده است. استفاده از حلال آلی در نقش الکترولیت به دلیل اشتعال زا بودن نیازمند انجام پاره ای از اقدامات ایمنی است. اقدامات ایمنی و همچنین موارد دیگری که برای بهبود عملکرد باتری های لیتیمی به کار گرفته می شوند، مهندسی ساختار الکترولیت را‌ بسیار پیچیده می نماید. الکترولیت در این باتری ها از مجموعه ای از مواد تشکیل شده که هر کدام وظیفه خاص خود را دارند. نقص در عملکرد هر یک از اجزای الکترولیت باعث نقص در عملکرد کل باتری می‌شود.در فرایند شارژ، لیتیم فلزی موجود در ساختار الکترود مثبت به یون لیتیم تبدیل شده و یون‌های لیتیم موجود در الکترولیت در بین لایه‌‌های کربن (گرافیت) ذخیره می‌شود. چنین فرآیند هایی که در کل شارژ باتری را باعث می شوند، نیازمند صرف انرژی (الکتریکی) هستند. در فرایند تخلیه شارژ (Discharging) عکس واکنش‌های فوق صورت گرفته و انرژی الکتریکی ذخیره شده آزاد می‌شود. 

منبع:www.iramozesh.com        ,       www.edu.nano.ir

باتری بغداد

سن باتری بغداد به 2000 سال می رسد.این وسیلخ شامل یک گلدان گلی به ارتفاع تقریبا 14 سانتی متر است که در داخل آن یک استوانه مسی قرار دارد که به وسیله قیر محکم شده است. درون استوانه ی مسی یک میله فلزی زنگ خورده وجود دارد.دانشمندان معتقدند در صورتی که درون آن را بایک مایع اسیدی یا قلیایی پر کرد باتری شارژ می شود و قابل استفاده است.از این باتری برای گالوانیزه کردن و آب طلا دادن به اشیا استفاده می شده است.

باتری ایرانی

پلیمر های زیست تخریب پذیر

پلیمرهای زیست تخریب پذیر

آلیاژ چیست؟

آلیاژ چیست؟
حدود 120 عنصر شناخته شده در دنیا وجود دارد که بشر بسته به نیاز خود و خواص این عناصر از آن‌ها یا ترکیباتشان استفاده می‌کند.

فلزات دسته‌ای از عناصر هستند که از دیرباز مورد استفاده انسان قرار گرفته‌اند. با گذشت زمان، کشف فلزات بیشتر و پیشرفت علم، فلزات بیشتری استفاده شدند و برای آن‌ها کاربردهای متنوع‌تری در نظر گرفته شد.

اما هرچه نیاز‌ها و کاربرد‌ها تنوع یافته است، متخصصان به دنبال بهره‌گیری مناسب‌تر از فلزات موجود برآمدند و در نهایت روی به ترکیب فلزات آوردند و به این ترتیب آلیاژ پدید آمد.

آلیاژ ترکیبی از 2 یا چند فلز با یکدیگر، یا یک فلز با عناصر غیر‌فلزی است.
عمل آلیاژ کردن به منظور بالا بردن کیفیت، بهبود خواص فیزیکی یا مکانیکی فلزات انجام می‌شود. گاهی هم متخصصان برای یک فرآیند احتیاج به ماده‌ای با خصوصیات ویژه دارند که عناصر موجود فاقد آن خاصیت هستند، در این صورت هم آلیاژ کردن می‌تواند ماده‌ای جدید با خواص مورد نظر را تولید کند.

برای ساخت یک آلیاژ، اطلاع کامل از خواص و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی و شیمیایی عناصر اولیه الزامی است. مواردی چون قابلیت انحلال، شعاع اتمی، وزن مخصوص، نقطه ذوب و .... عناصر، پارامتر‌های تاثیر‌گذار در انتخاب عناصری است که امکان آلیاژ کردنشان با یکدیگر وجود دارد.

برای تهیه آلیاژ، باید پیوند اتمی بین عناصر شکل بگیرد که برای این منظور از تکنیک‌های مختلفی استفاده می‌شود. گاهی هر دو فلز تا نقطه ذوبشان حرارت داده می‌شوند و مذابشان با هم ترکیب می‌شود و گاه به مذاب یکی، پودر فلز دیگر اضافه می‌شود.

آلیاژهای معروف
فولاد را می‌توان شناخته‌شده‌ترین آلیاژ برای عموم مردم نامید.
این آلیاژ پایه آهن است، یعنی آهن بیشترین درصد تشکیل دهنده آن است که با کربن ترکیب شده است. اگر به این ترکیب مقداری کروم اضافه شود، فولاد ضد‌زنگ به دست می‌آید.

طلای را هم باید جذاب‌ترین آلیاژ موجود در بازار بدانیم. البته طلا یک عنصر خالص است، اما آنچه ما با نام طلا بر دست و گردن می‌آویزیم، یا به عنوان سکه طلا خریداری می‌کنیم، آلیاژی از طلا، مس، نقره، روی، نیکل و پالادیوم است.

طلای خالص با عیار 24 آن‌قدر نرم است که نمی‌توان از آن برای ساخت سکه یا زیور‌آلات استفاده کرد، در نتیجه آن را با عناصر دیگر آلیاژ می‌کنند که بر حسب وجود مقدار طلا در آلیاژ حاصل، عیار طلا مشخص می‌شود. طلای ۱۸ عیار باید طبق قانون شامل 75 درصد از طلای خالص باشد.

آن‌چه به عنوان طلای زرد استفاده می‌شود، آلیاژی از طلا، مس و نقره است. اما طلای سفید که بعضی آن را با پلاتین اشتباه می‌گیرند، آلیاژی از طلا، نیکل، پالادیوم، نقره و روی است که معمولا برای آنکه سفید‌تر جلوه کند، یک لایه روکش رودیم بر روی آن می‌کشند.
ترکیب مس و روی هم آلیاژی به نان برنج به وجود می‌آورد که از دیگر آلیاژهای شناخته شده است.

امروزه در صنایع پیشرفته مانند هوا‌فضا آلیاژ‌ها و سوپر‌آلیاژ‌های پایه نیکل و پایه تیتانیوم کاربرد فراوانی دارند.

منبع:http://hamshahrionline.ir/details/133357

تفاوت آلیاژ برنج و برنز

به طور کلی به آلیاژ های مس برنز (bronze)گفته می شود.ولی اصطلاح برنج(brass) به آلیاژی از مس و روی گفته می شود عموما با درصد 40.البته برنج انواع متفاوتی دارد و می توان سایر عناصر فلزی را نیز با مس و روی ترکیب کرد و خواص برنج را باتوجه به نوع کاربرد و مصرف تغییر دارد.برای مثال برنج منگنز دارای 70 درصد مس،28.8 درصد روی و 1.2 درصد منگنز است.کاربرد و خواص بعضی از انواع برنج در منبع زیر آمده است.

(منبع:http://www.wikipg.com)

آيا عنصرهاي لانتان (57La) و آكتينيم (89Ac) به عنصرهاي دسته d تعلق دارند يا f ؟ چرا؟


به نقل از دفتر گروه شیمی

آيا عنصرهاي لانتان (57La) و آكتينيم (89Ac) به عنصرهاي دسته d تعلق دارند يا f ؟ چرا؟

براي مشاهده مقاله در اين زمينه اينجا كليك كنيد.