دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

ادامه مطلب روش های رشدزبان اموزی در دوره ی ابتدایی

تصویر خوانی :

نوشته های نگارش یافته به نام نقاشی یا عکس که در قالب حرف، اسم ،جمله ،سخن  داستان ، شعر و.....می توان آنها را به کودکان آموزش دادتصویر نامیده می شوند.تصویــر‌ها ازعوامل تسهیل پیشرفت در امرزبـان آموزی کودکـان وحتی بزرگسالان محسوب می شوند. مشاهده ودقت در تصاویــرتوانایی تبدیل کلمه به جملـه وجمله به .... را افزایش می دهد.وبه تسریع در یادگیری می انجامد. به تبع آن خوانـدن،،کنجکاوی وایجاد نگرش ونهایتاَ سخن گفتن با تصاویر ،موفقیت چشمگیر را درکسب مراحل اهداف زبان آموزی کامل به دنبال‌دارد..

با شکستن طلسم واهمه ازگفتن وشرم کردن پا گشایی به عرصه ی خودباوری در کودک ایجادمی شودو یکی ازراهکارهای این تدبیر سخن گفتن است با تصویر.یاد دادن کودکان برای سخن‌گفتن با تصاویر تولید خلاقیت است.به صورت انفـرادی یا گـروهی این کار را می توان درکلاسهای درس به آسانی انجام داد.ومی تواند اهداف زیر را به بار آورد. زبان تصویر می تواند جمله یا مجموعه ای از کلمات باشد، بدون آنکه از قاعده یاگرامر خاصی پیروی کند.مانند سروده های خلاقانه ی هنرمندان در مکان هاو مراسمات . به همین دلیل دانش آموزان در شرح احساسات خود به زبان دیگر موفق خواهند بود واین خود منجر به با لا رفتن اعتماد به نفس ویادگیری آسان تر زبان می شود.

1-دانش آموز با واژه های زبان مورد نظر زودتروبیشترآشنا می شود. از تصور خود می‌تواند جمله بسازد. محدودیت ندارد.میتواند تتشریح کند یا خلاصه نماید.و...... خواندن تصویر از خواندن نوشتار آسان تر است .

2-ازروی تصاویر می‌تواند اهداف موضوعهای درسی را  زودتردرک کندو بازگو نماید.

3-ارزش واهمیت تصویر را می فهمد . آن را عبث نمی پندارد و نادیده نمی گیرد.

4-حرف زدن با تصاویر ساده‌ترین وبهترین راه یاد گیری درس انشاوزمینه ساز مهارت خود یابی ونگاه و نگرش  با دقت است.یعنی کودک حرکت با ذهن وخیال را می‌آموزد.

5-توانایی شناخت ومقایسه را در کــودک پیدا می کند .در‌باره ی خوب وبد بودن تصویر به نقد می پردازد وآن را بروز می دهد.

6-انگیزه ایجاد می کند.ابتدا  تقلید می نماید ودر صورت راهنمایی وتشویق به تولید ،تفکیک ونمایش اثر می انجامد.

 بادیدن  تصاویریا مناظر کودک می‌تواندبادقت کردن در‌آن‌جمله‌،انشا،داستان،شعروگزارش....بهتر .در باره ی موضوع ،خواسته یا هدفش  بنویسد.تصویرراهکاری عالی است که زمان و راه دوربیشتر اهداف آموزشی مانند زبان آموزی را کوتاه و نزدیک وآسان‌تر می‌سازد. حرف زدن و ساختن جمله ها و عبارت ها درباره ی تصاویر علاوه براثربخشی آن در زبان آموزی قوه ی تخیل، خلاقیت و ذهن بچه ها را نیز تقویت می نماید. 

ادامه مطلب ...

رو شهای تقویت ورشد زبان در دوره ی ابتدایی :

رو شهای تقویت ورشد زبان در دوره ی ابتدایی :

روش‌های خوب تقویت رشد زبان در کودکان عبارتند از:{شعر خوانی {آواز-موسیقی} قصه گویی{لطیفه-داستان}تصویر خوانی {باصدا-بی صدا}نمایش {خود نشان دادن-خلاقیت نشان دادن}

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ادامه مطلب ...