دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

جلسه هم اندیشی دبیرخانه .بان

بسمه تعالی

                              جلسه هم اندیشی دبیرخانه زبان آموزی

به دعوت اعضای دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی مستقردر شهرستان بوکان جلسه ی هم اندیشی با حضور جمعی ازاساتید وصاحب نظران این شهرستان،مدیریت محترم آموزش وپرورش جناب آقای احمد رحمانی،سرکار خانم صادقیان معاون آموزش ابتدایی وکارشناس گروههای آموزشی صبح روزدوشنبه مورخه9/11/91درسالن اجتماعات خانه معلم برگزارگردید.شروع جلسه مزین به تلاوت کلام الله مجید توسط یکی از اعضای دبیرخانه گردید.سپس از طرف دبیرخانه زبان آموزی ضمن تبریک میلادنبی اکرم سلام الله علیک،حضور مهمانان ارجمند عرض خیر مقدم واز بابت تشریف فرمایی واجابت به دعوت دبیرخانه وهمچنین مساعدت مدیریت محترم در راستای تشکیل جلسه تقدیر و تشکر تقدیم گردید.مدیریت محترم آموزش وپرورش نیزدرابتدای جلسه ضمن تبریک میلادباسعادت حضرت محمد(ص)،هفته وحدت وگرامیداشت دهه فجرسی وچهارمین سالگردپیروزی انقلاب اسلامی ایران دررابطه با اهداف تشکیل این جلسه وتبیین راهکارهایی برای رفع آسیب ها  وتقویت مهارت های زبان آموزی(گوش دادن ،حرف زدن ،خواندن ونوشتن)اهمیت وضرورت تاسیس دبیرخانه را بیان نمودند. معاونت محترم آموزش ابتدایی،سرکارخانم صادقیان هم به نوبه خود بعدازخیر مقدم حضار گرامی ازثشریف فرمایی اساتید وحسن نیت مدیریت محترم آموزش وپرورش تقدیر و تشکر به عمل آورد وبه معرفی اعضای دبیر خانه ،تاسیس وحیطه فعالیت های آن پرداختند.

                                                                                                                                                   

 

ادامه مطلب ...

پاسخ دبیرخانه درخصوص مشکلات گفتاری بعضی ازدانش آموزان

«بسمه تعالی»

 احتراماً در پاسخ به در خواست همکار ارجمند شاغل در پایه دوم یکی از 

 

  مدارس شهرستان بوکان در خصوص مشکلات گفتاری  دانش آموزانی که  بعضی  

   

ا ز صدا ها را غیر معمول و ناصحیح تلفّظ می نمایند (مثلاً دفت به جای  

 

گفت ،دوسولو به جای کوچولو و......) این دبیر خانه ضمن تقدیر از  

 

احساس مسئولیت و حسن نیت این همکار گرامی نسبت به امر تعلیم  

 

وتربیت و تلاش برای رفع مشکلات یادگیری دانش آموزن، جهت اطلاع و  

 

 یادآوری همکاران معزز وعلاقه مندان به فرآیند زبان آموزی وآشنایی با  

 

اختلالات گفتاری مطالبی تقدیم می نماید .امید است مثمر ثمر ومشوق  

  

همکاران  در تبادل نظر هر چه بیشتر بزرگواران با دبیر خانه باشد. 

ادامه مطلب ...

جلسه هم اندیشی دبیرخانه زبان آموزی استانی شهرستان بوکان

  جلسه هم اندیشی دبیرخانه زبان آموزی استانی شهرستان بوکان با حضور مدیر آموزش وپرورش برگزارشد

 

 

 

 

به دعوت اعضای دبیرخانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی مستقردر شهرستان بوکان جلسه ی هم اندیشی با حضور صاحب نظران این شهرستان وآقای احمد رحمانی مدیرآموزش وپرورش ،سرکار خانم صادقیان معاون آموزش ابتدایی وکارشناس گروههای آموزشی  صبح امروز در سالن اجتماعات خانه معلم برگزارشد آقای  رحمانی در ابتدای جلسه ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت محمد (ص) وهفته وحدت وگرامیداشت دهه فجر سی وچهارمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران دررابطه بااهداف تشکیل این جلسه وتبیین  راهکارهایی برای رفع آسیب های زبانی و تقویت  چهار مهارت  گوش دادن ،حرف زدن ،خواندن ونوشتن برشمرد .

در ادامه جلسه اعضای  دبیرخانه زبان آموزی به بیان کیفیت کار دبیرخانه وتشریح سرفصل های کاری واهداف آتی دبیرخانه ودیدگاهها ونکته نظرات خویش پرداختند ودر این راستا ضمن اختصاص ساعاتی از جلسه به صورت پرسش و پاسخ ها ی ا ساسی با صاحب نظران پیشنهاداتی را ارائه نمودند که پس از بررسی بحث وتبادل نظر تصمیمات مقتضی اتخاذ ونکاتی به عنوان مصوبه جهت تداوم انجام اموربه تصویب دبیرخانه زبان آموزی رسید .

 

 

منبع خبر :   دبیر خانه ی زبان آموزی استان آذربایجان غربی - بوکان  -12/11/91

 

 

 

 

 

 

لکنت زبان و چگونگی درمان آن

زبان بهترین و مفیدترین وسیله یادگیری و برقراری ارتباط است.این وسیله ارتباطی در زندگی روزمره انسان ها آنقدر اهمیت دارد که تصور دنیایی بدون کلام ممکن نیست.

اختلال لکنت زبان

اختلالات زبانی (Language disorder) به هرگونه نارسایی در بیان درک گفتار اطلاق می شود. به عبارت دیگر هرگونه ناتوانی فرد در برقراری ارتباط طبیعی کلامی با افراد هم زبان خود را اختلال زبانی گویند.

علل لکنت زبان

عده ای معتقدند که لکنت زبان جنبه ارثی دارد و در میان افراد بعضی از خانواده ها آمادگی ابتلا به لکنت بیشتر است.عده ای دیگر لکنت را عصب شناختی می دانند و می گویند منشا لکنت زبان نقص عضلات گفتاری در حین دریافت علائم عصبی زمان بندی شده مناسب از دستگاه مرکزی اعصاب است. بعضی از پژوهشگران لکنت را ناشی از یک مشکل عاطفی- روانی می دانند. افراد دیگری معتقدند که لکنت یک رفتار اکتسابی و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد.

انواع لکنت زبان

لکنت زبان برحسب تظاهر بالینی و نحوه بالینی و نحوه بیان کلمات، شدت، فشار مربوط به بیان کلمات، به دو نوع تقسیم می شود.

1.لکنت کلونیک:که همان حالت تکراری و کشیده گویی کلمات است. در حالت تکرار، صدا یا هجای اول کلمه چندین بار تکرار می شود.

2.لکنت تونیک:که خود بر دو شکل{  گیر }و {مکث }می باشد. در نوع گیر فرد روی صدا یا هجای خاصی در کلمه گیر می کند و نمی توانند آن را ادا کند، این گیر ممکن است یک تا چند ثانیه طول بکشد.

در نوع مکث فرد صدا، هجا یا کلمه ای را می گوید و مکث می کند و بعد صدا،هجا یا کلمه بعدی را می گوید.

نحوه اصلاح یا درمان لکنت زبان

ü روش زبانی یا تلفظی:این روش بیشتر در کودکان 7 سال به بالا کاربرد دارد که توجه و تاکید بر اصلاح تلفظ و ریتم تنفسی است. دراین روش تمرین های مربوط به چگونگی رها ساختن عضلات و رهایی از گیرو فشار از اهمیت زیادی برخوردار است.

ü روش دوجانبه یا مکمل: در این روش به بازپروری و پرورش جنبه های دوگانه نگری و زبانی اهمیت فراوانی داده می شود.این روش بیشتر برای کودکان 3تا7 سال کاربرد دارد و معمولا نتایج آن مفید می باشد. هدف این روش درواقع پرورش دوگانه ای از قدرت و صحت بیان است.

ü روش خود درمانگری: این روش نوعی رفتاردرمانی می باشد. در این روش فرد لکنتی با انگیزه بسیار قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها نگرشهایش نسبت به لکنت خود، با برنامه ای منظم و مصمم تلاش می کند که اختلالات گویایی خود را اصلاح کند. اساسا این روش برای بزرگسالان است.

نکاتی برای خوددرمانی

1. خودتان بپذیرید که نیاز به یک تغییر دارید. این تغییرامری است بسیار مشکل اما تعهد شما باید جامع و کامل باشد.

2.   استفاده از ضبط صوت در درمان لکنت می تواند بسیار مفید باشد.

3. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل در درمان لکنت در افراد بزرگسال کوشش در جهت تغییر و اصلاح کمرویی، خجالتی بودن و عجله کردن است که همراه با لکنت در فرد نمایان می شود.

4. یک فرد مبتلا به لکنت زبان باید به نحوی عادت کند تا نسبت به واکنش دیگران حساسیت نداشته باشد.

5.   آنچه سلامت کلام را مهیا می سازد، آرام و آهسته صحبت کردن است.  

نقش معلم در برخورد با کودکان دارای لکنت زبان

1. با کودک بطور خصوصی صحبت کنید و به او توضیح دهید که حرف زدن نیز مانند سایر مهارتهای یادگیری بوده و هرکس ممکن است اشتباهاتی داشته باشد.

2. اگر در کلاس دانش آموزان باید به نوبت جواب دهند، از دانش آموز لکنتی زودتر از همه سؤال کنید زیرا درغیر اینصورت اضطراب و نگرانی اش افزایش خواهد یافت.

3. اگر کودک در خواندن شفاهی با صدای بلند مشکل زیادی دارد، او را با یکی دیگر از همکلاسی هایش هماهنگ کنید تا باهم بخوانند زیرا یکی از خواص لکنت این است که در خواندن گروهی بروز پیدا نمی کند.

4. هر چقدر کودک تحت فشار ارتباطی باشد، لکنت او شدیدتر می شود. در نتیجه شنوندگان باید در مقابل کودک صبر و حوصله به خرج دهند.

5.   حروف او را قطع نکنید. صحبت او را برایش کامل نکنید.

6.   لکنت نباید به چیزی تبدیل شود که کودک از آن خجالت می کشد.

7.   دانش آموز را از انجام دادن کار شفاهی در کلاس معذور نکنید.



نگرشی بر دوزبانگی در آموزش و پرورش و ارائه راهکار های اثر بخش

مقدمه

در جهان کنونی پدیده دوزبانگی امری عادی است و یافتن کشوری که در بین گویشگران آن حد اقل دو زبان وجود نداشته باشد تقریبا" امری محال به نظر میرسد .پدیده هایی نظیر استثمار، مأموریتهای مذهبی و تجاری، مهاجرتهای گروهی، فجایعی مانند قحطی، جنگ، شرایط نامساعد اقتصادی و سیاسی و افزون بر اینها پیشرفت تکنولوژی همه دست در دست هم نهاده اند و جوامعه دو یا چند زبانه را پدید آورده اند.علیرغم تنوع زبانی که در کشورها وجود داشته و دارد ، برخی ملاحظات فرهنگی و سیاسی موجب شده است که تنها یک زبان که معمولا" زبان اکثریت قومی است بعنوان زبان رسمی و آموزش کشور مورد استفاده قرار گیرد. ازاینرو یادگیری آن برای کودکانیکه زبان مادری آنها غیر از زبان رسمی بوده و به مدارس دولتی میروند ضروری است. علاوه بر پیامدهای شناختی ، دوزبانگی نقش بسزایی در فرصتهای تحصیلی و شغلی افراد دوزبانه دارد. دوزبانگی همچنین می تواند شخصیت و روابط اجتماعی افراد را تحت تأثیر قرار دهد ، بویژه وقتی که مردم نسبت به گروه زبانی اقلیت و یا خود زبان نگرش منفی دارد(زندی،1380). بازتاب چنین اثراتی را می توان در پندار هر فرد دوزبانه دنبال نمود و چه بسا که منجر به پیدایش عقده های روانی گردد.

ادامه مطلب ...