گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

گروه آموزشی علوم اجتماعی بوکان

ابلاغ نامه های گروه آموزشی به همکاران

نمونه سوالات مطالعات اجتماعی

برای مشاهده به ادامه مطلب رجوع کنید.

ادامه مطلب ...

نحوه ی طراحی سؤالات امتحانی

بسمه تعالی

نحوه ی طراحی سوالات امتحانی

تهیه کننده:اقای عزیز زنده باد

 

پرسشهای عینی:هر پرسش دارای پاسخ معین و کاملاًمشخصی است که هنگام نوشتن پرسش تهیه میشود ومعمولاًهمراه سوال می آید.قضاوت ونظر شخصی معلم بی تأثیر است.

ادامه مطلب ...

نمونه سوال اقتصاد

سوالات اقتصاد  سال دوم ادبیات وعلوم انسانی

براساس بارم بندی خردادماه  (چاپ جدید ) خردادماه 1389

1- جملات زیر را کامل کنید :

1-1) مهم ترین ویژگی  اسنادخزانه ......................................است .  25/.نمره

 2-1) بهترین معیار برای سنجش رشد اقتصادی کشورها..............................................است . 5/.نمره

3-1 )  از اهداف اصلی برنامه ریزی های اقتصادی درکشورهای درحال توسعه........................................است. 5/.نمره

4-1) هرچه حجم پول نسبت به تولید جامعه..........باشدقدرت خرید آن .............می شود ودرصورت افزایش حجم پول قدرت خرید آن............می یابد . 75/. نمره

2- جملات صحیح وغلط را مشخص کنید :    1نمره        ص               غ                                                                       

1-2) تولید غالب نیجریه کاکائو است .   

2-2) امروزه هزینه های تجارت نسبت به گذشته افزایش داشته است  .                

3-2 ) روابط اقتصادی بین المللی علاوه برمبادله ی کالا شامل حرکت نیروی کار وسرمایه نیز می باشد  .

4-2) تقریبا تمامی نهادها وسازمان های اقتصادی بین المللی دنیا پس از جنگ جهانی اول تاسیس شده اند.

3- جواب صحیح را مشخص کنید : 3نمره

1-3) اگر جمعیت فعال یک کشور  10 میلیون نفر باشد واز این تعداد 2میلیون نفر بیکار باشند ، نرخ بیکاری برابرباکدام گزینه است ؟  

الف) 10 درصد         ب) 20 درصد         ج ) 30 درصد       د ) 40 درصد                

2-3 )  اگر از 40 میلیون نفر جمعیت فعال یک کشور 30 میلیون نفر شاغل باشند ، نرخ اشتغال چند درصد است ؟

الف) 20 درصد     ب)    25درصد      ج ) 50 درصد     د ) 75درصد

3-3)  مهم ترین ابزار مقابله بانابرابری توزیع درآمد چیست ؟  

الف) سیستم کارآمد مالیاتی  ب ) پرداخت یارانه  ج ) کاهش نرخ بیکاری  د ) مهارتورم

4-3 ) نظام نوین مالیات گیری وبودجه بندی درکدام دوره درکشورمان به وجود آمد؟ 

 الف)  دوره صفویه    ب) دوره قاجاریه     ج ) دوره پهلوی   د) بعدازانقلاب اسلامی

5-3)درکدام یک از گروه های درآمدی "میل نهایی " به مصرف کم تر ودرنتیجه " میل نهایی به پس انداز " بیشتراست؟

الف) درآمد کم ب) درآمد بالا ج ) درآمد متوسط د) اقشارحقوق بگیر

6-3)اگر قیمت کالایی درابتدای سال 100 تومان باشد ودر آخر سال قیمت آن به 120 تومان اقزایش یابد می گوییم طی این سال تورم این کالا چقدراست ؟

الف ) 10 درصد  ب) 15 درصد    ج ) 20 درصد     د) 25 درصد

4- پاسخ های کوتاه  بدهید :

1-4) دوبازار بورس معروف دنیا رانام ببرید : 5/.نمره

2-4) میزان استفاده از چک به چه عاملی بستگی دارد؟  5/.نمره

3-4 ) چهارکالای واسطه ای نام ببرید : 1نمره

4-4)  نقدینگی را تعریف کنید :  5/.نمره

5- منظور از اینکه برخی کارشناسان رابطه ی دولت با بخش خصوصی رابه رابطه ی والدین با فرزندان تشبیه کرده اند چیست ؟ 1نمره

6- مفهوم  مزیت نسبی را با ذکر مثال توضیح دهید . 1نمره

7- از اهداف واصول سازمان تجارت جهانی دواصل را بنویسید . 1نمره

8- اوراق  مشارکت با اوراق قرضه چه تفاوتی دارد؟ 1نمره

9- از وظایف بانک  مرکزی دومورد رابنویسید . 1نمره

10- چهارکالا نام ببرید که شما مصرف می کنید ولی درزمان پدربزرگ ومادربزرگتان به دلیل نبود تجارت بین الملل مصرف نمی شد؟ 1نمره

11- توسعه ونوسازی اروپا دردوران صفویه چگونه بود ه است ؟ 1نمره

12- درچه صورتی دولت به کاهش حجم پول در گردش ( سیاست انقباضی ) متوسل می شود؟ دومورد از روش های آن رابنویسید . 5/1نمره

13- طبق جدول مالیاتی زیر فردی بادرآمد 720000تومان

الف) چقدرمالیات براساس نرخ تصاعد کلی باید پرداخت کند ؟ 5/.نمره

ب ) چقدرمالیات براساس نرخ تصاعد طبقه ای باید پرداخت کند ؟   1نمره

درآمد

نرخ مالیات

تا300000تومان

معاف

تا500000 تومان

2درصد

تا700000 تومان

4درصد

700000به بالا

6درصد

14- براساس جدول زیر منحی عرضه وتقاضا را رسم کنید ونقطه ی تعادل درآن رامشخص سازید : 5/1نمره

قیمت

مقدار  تقاضا

مقدار عرضه

100

100

0

150

75

25

200

50

50

250

25

75

300

0

100

    شاداب وامیدوار باشید.

جامعه 2

علوم اجتماعی متوسطه

 

1- ار بین عبارات های زیر کدام صحیح و کدام غلط است .

الف) هر چیزی که با زندگی اجتماعی انسان ارتباط داشته باشد درون جهان طبیعی قرار می گیرد.

ب) انسان ها برای مقابله با زلزله و خشکسالی قواعد خاصی را وضع می کنند.

ادامه مطلب ...

جواب فعالیتهای درس 8 علوم اجتماعی

سوالات درس هشتم کتاب علوم اجتماعی پیش دانشگاهی  باپاسخ

تنظیم : حمیدرحیمی مدرس علوم اجتماعی  استان اصفهان

1-    عملکرد اقتصادی  کشورهای غربی درچارچوب  روابط دولت ملت های جدید چگونه شکل گرفت ؟ جواب :  قدرت سیاسی دولت ملت ها بامنافع اقتصادی صاحبان ثروت وصنعت وتجارت  هماهنگ بود و رقابت های سیاسی استعمارگران  بامنافع اقتصادی آنان پیوند داشت.

2-    نظام اقتصادی کشورهای غیرغربی پیش ازاستعماررابا دوران استعمارمقایسه کنید : جواب : نظام اقتصادی این کشورها پیش از استعمار اغلب درتعامل با محیط جغرافیایی خودوبه گونه ای مستقل عمل می کرد وروابط  تجاری آنها درحدی نبودکه استقلال سیاسی شان را درمعرض خطرقراردهد. اما دردوران استعمار ساختار اقتصادی شان دگرگون شد ودرراستای پاسخ به نیازهای کشورهای  غربی درآمدند ودچار اقتصاد تک محصولی ، وابستگی اقتصادی ،بازار کالاهای غربی ،تامین کننده موادخام ونیروی کاربرای غربی ها شدند.

3-    تغییرات  ساختاراقتصادی کشورهای غیرغربی دردوران استعمار دارای  چه  ویژگی هایی است ؟ جواب : 1- به بازار مصرفی غرب تبدیل شدند.2- تامین کننده نیروی کارومواداولیه غرب شدند.3- صادرکننده یک ماده خام شدند.(تک محصولی شدند. ) 4- دچارکاهش قدرت چانه زنی دراقتصاد شدند.(افزایش وابستگی اقتصادی به غرب ) 5-  مبادلات نابرابر درسطح جهانی به نفع کشورهای غربی 6- انتقال برخی صنایع وابسته ازغرب  به کشورهای غیرغربی درجهت منافع  استعمارگران (نه تعدیل جهانی ثروت )7- ورودبه استعمارنو وادامه  حضوردرچرخه نامتعادل توزیع  ثروت جهانی

4-    گروه سرزمینی ،دولت ملت چه نوع جامعه ای است؟ جواب:  واحدهای اجتماعی که درسرزمینی به نام کشوردارای  نظام سیاسی، اقتصادی ، اموزشی  مشترکی هستند وتوسط یک دولت اداره می شوندواعضای آن خودرا یک ملت می شناسند.

5-    دولت ملت ها چگونه پدید آمدند؟ جواب:  دولت ملت ها حاکمیت های سیاسی نوینی بودند که نخستین بار باافول قدرت کلیسا پدید آمدند.

6-    دولت ملت های جدیدازچه هویتی برخورداربودند وچگونه  عمل می نمودند؟ جواب : هویتی سکولار،دنیوی ،قوم گرایانه ، ناسیونالیست داشتند. درمسیر توسعه وگسترش خودبه صورت قدرت های استعماری درآمدندوبافتوحات استعماری  جغرافیای سیاسی جدیدی برای دیگرفرهنگ ها پدیدآوردند.

7-    هویتی که استعمارگران برای فتوحات خود شکل دادند چگونه بود؟ جواب : هویتی قومی وسکولار

8-    فرایندجهانی شدن چگونه شکل گرفت ؟ جواب : 1-انباشت ثروت  وپدیدآمدن شرکت های بزرگ چندملیتی 2- گسترش صنعت ارتباطات  3- کاهش اهمیت مرزهای سیاسی 4-شکل گیری بازارهای مشترک منطقه ای ونهادهای بین المللی 5- مدیریت  سرمایه گذاری  شرکت های بین المللی درسطح جهانی 6- مخدوش شدن استقلال  اقتصادی وسیاست های  ملی

9-    دیدگاه موافقان ومخالفان جهانی شدن رامقایسه کنید : جواب : موافقان : جهانی شدن بدون اعتنابه مرزهای ملی نظم نوینی باجریان های نیرومند تجارت وتولید بین الملل را پیش می راند. مخالفان :  جهانی شدن  انسجام مطلوب جهانی را به دنبال نداشته است بلکه چالش ها وتضادهایی  فراترازمرزهای سیاسی دولت  ها پدیدآورده است .

10-مبادلات فرهنگی جوامع ازدیرباز چگونه شکل می گرفته است؟ جواب : ازطریق  تجارت ،مهاجرت و جنگ ، برخورد، انتقال ،اشاعه فرهنگ ومبادلات فرهنگی شکل می گرفته است.

11-نظام جهانی درعرصه فرهنگی  شاهدچه تحولاتی بوده است ؟ (نظام جهانی چه تاثیراتی برفرهنگ جوامع غیرغربی داشته است ؟ )جواب:  برخورداستعماری غرب:1-  موجب ضعف اقتصادی وسیاسی  وخودباختگی فرهنگی جوامع غیرغربی شد.2- جوامع غیرغربی مدیریت خودرادرگزینش عناصر فرهنگی ازدست می دهند 3- مدیریت فرهنگی جوامع غیرغربی درچارچوب اهداف اقتصادی وسیاسی در دست استعمارگران غربی  قرارمی گیرد.

12- مفهوم امپراتوری رسانه ها راتوضیح دهید؟ جواب : توسعه صنعت ارتباطات  فاصله های  زمانی ومکانی  راکوچک کرده  ومرزها ی جغرافیایی رافروریخته ،کشورهای غربی  ودرراس آنها آمریکا باموقعیت قدرت وثروت برترباتولیدوپخش رسانه ها به مدیریت فرهنگی  جوامع خودباخته غیرغربی پرداختند.

13-چراکشورهای کمترتوسعه یافته دربرابرامپراتوری فرهنگی  آسیب پذیرترند؟ جواب : زیرامنابع  وامکانات لازم برای حفظ استقلال فرهنگی خودراندارند.

14-تجمع قدرت رسانه ای  دردست صاحبان ثروت  وکانون های صهیونیستی چه تاثیراتی داشته است؟ جواب: 1- هویت  فرهنگی جوامع غیرغربی رامتزلزل  ساخته است .2- ارزش های دموکراتیک وسازوکارهای دموکراسی جهان غرب را  به سخره گرفته وتضعیف نموده است .

15-جهان غرب ازطریق رسانه ها چگونه به مدیریت فرهنگی جوامع غیرغربی می پردازند؟ جواب :  فرهنگ عمومی  جوامع غیرغربی رامدیریت می کنند.

16- چگونه جهان غرب به تثبیت  مرجعیت علمی خودمی پردازد؟ جواب : باتربیت نخبگان کشورهای غیرغربی  وتوزیع هدفمند  علوم طبیعی وانسانی

17-منظوراز توزیع هدفمند علوم طبیعی وعلوم انسانی توسط جهان غرب چیست؟ جواب:  بخشی  ازعلوم طبیعی  راکه مورد نیازبرای خدمت رسانی به کالاهای غربی است به کشورهای درحال توسعه آموزش می دهد ولی از  آموزش  دانش های راهبردی خودداری می کنند .

18-به چه منظوری غرب به تربیت نخبگان کشورهای غیرغربی می پردازد؟ جواب: 1- تثبیت مرجعیت علمی غرب 2- توزیع هدفمند علوم طبیعی وانسانی

19-علوم انسانی غرب زندگی آدمی را چگونه  تعریف می کندوسازمان می دهد؟ جواب:  بربنیان های هستی شناختی ،انسان شناختی  وروش های معرفتی بعدازرنسانس  زندگی آدمی را صرف نظراز ابعادمعنوی  به گونه ای سکولار ودنیوی تعریف می کند وسازمان می دهد

20- ترویج علوم انسانی غربی درکشورهای غیرغربی چه نقش وتاثیری داشته است؟ جواب : علوم انسانی غربی درکشورهای غیرغربی عمیق ترین نقش رادرتوزیع جهانی فرهنگ غربی ایفا می کند تافرهنگ های دینی خودرااز نگاه فرهنگ غربی بازخوانی کنندواز بنیان های معرفتی دینی وقدسی محروم شوند.

21-چرا ترویج علوم انسانی غربی درکشورهای غیرغربی عمیق ترین نقش رادرتوزیع جهانی فرهنگ غربی ایفا می کند؟ جواب: زیراموجب می شوند فرهنگ های دینی خودرااز نگاه فرهنگ غربی بازخوانی کنندواز بنیان های معرفتی دینی وقدسی محروم شوند.

فعالیت های درس هشتم :

22-سیاست تخته قاپوکردن ایلات دردوران رضاخان وانقلاب سفید چه تاثیری بردامداری وکشاورزی ایران داشت؟ جواب : گرفتن اسب وتفنگ  عشایربه منظورامنیت دامداری راازرونق انداخت .خردشدن زمین ها به نام اصلاحات ارضی  موجب کاهش تولیدانبوه وحرفه ای  کشاورزی شد .

23-صادرات نفت درتک محصولی کردن اقتصاد ایران چه نقش وتاثیری داشته است ؟ جواب:1- بخش دولتی اقتصادرابی رویه بزرگ  می کند2- اقتصاد را رانتی وفاسد می  کند. 3- اقتصاد راازمردم محوری خارج می کند

24-پیمان های منطقه ای که جنبه ی مقاومت دربرابرسیاست های جهانی سازی قدرت های برتر اقتصادی اروپا وآمریکا دارند دارای چه نقاط قوت وچه نقاط ضعفی هستند؟ جواب:  ضعف اصلی انها: نداشتن قدرت اجرایی است.نقاط قوت : 1-عدم وابستگی به قدرت های جهانی 2- خودباوری3- مقاومت فرهنگی دربرابر فرهنگ غرب

25-دلیل تلاش کشورهای غربی برای ممانعت ازدستیابی ایران به تکنولوژی هسته ای چیست؟ جواب: 1- حفظ مرجعیت علمی غرب 2- مانع استقلال علمی وهویت مستقل ایرانی شوند.

26-چرادربرابر تلاش جامعه ی علمی ایران برای تدوین علوم انسانی مبتنی برنیازهای بومی ومبانی معرفتی اسلامی مقاومت می شود؟ جواب : 1- جلوی خودباوری فرهنگی ایران وسایرکشورها گرفته شود .2- مانع از  مقاومت فرهنگی ایران دربرابربنیان های هستی شناسانه،انسان شناسانه ومعرفت شناسانه فرهنگ  جهان غرب شوند.