دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

رو شهای تقویت ورشد زبان در دوره ی ابتدایی :

رو شهای تقویت ورشد زبان در دوره ی ابتدایی :

روش‌های خوب تقویت رشد زبان در کودکان عبارتند از:{شعر خوانی {آواز-موسیقی} قصه گویی{لطیفه-داستان}تصویر خوانی {باصدا-بی صدا}نمایش {خود نشان دادن-خلاقیت نشان دادن}

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         

رو شهای تقویت ورشد زبان در دوره ی ابتدایی :

 *شعر وکودک :

نگاه،نگرش،تجارب وگاه عواطف و  احساسات درون است نسبت به دنیای پیرامون که در قالب خیال،ایده، فکرو باوربروز می‌کند وبه صورت قصه‌ی  آهنگین یا موسیقایی آرایش و گاه ویرایش شده گفته یا نوشته می شودرا می‌توان شعر نامید. سوژه های آن بنا به موقعیت های مختلف زمانی ومکانی درشرایط ها و فرصت ها پدید می آید. وگاه سرودن یا نوشتن آن به‌باز کردن گره هاونهایتاَرضایت، تسکین وآرامش می انجامد. هدف این نوشتار بیانی کوتاه از اثرات شعر بررشد زبان واستعدادو چگونگی آموختن آن به کودک است .

کودکان به کلام آهنگین وشعر و موسیقی علاقمند هستند. این فرصت مقطعی است و زمان مشخص دارد.ما باید از این علاقه درزمان مناسب برای زبان آموزی و گسترش واژگان بیشتر وآگاهانه استفاده‌کنیم .با خواندن شعر جمعی و انفرادی در مکانهای مناسب مانند :پارک،کوه ،دشت، خانه ،کلاس های درس و... موجبات رشد سریع و تکامل سالم زبان را آسانتر فراهم نماییم.

تجربه نشان داده است کودکان خود شعر می سازندیا اگر شعر بشنوند آنرا کم وزیاد می کنند آواها وصداها ی کودکان بدون یاددادن و آموختن قبلی مبنای شعر و موسیقی در آن پدیدار است .. بچه ها با اسباب بازیها و خصوصا سرگرمی های خود ساخته سخن می‌گویندو جمله های آهنگین یا قافیه دار تولید می کنند .. می گویندمادران می‌توانند از ماه ششم حاملگی با فرزندان خود حرف بزنند. یعنی صحبت با کودک از دوران داخل رحمی آغاز می شود. در این رابطه دکتر عزیزه ابراهیم پور روانپزشک می گوید: «جنین شش ماهه انسان قادر به تشخیص صدای انسان است. درواقع بلندترین و به یادماندنی ترین صدا برای جنین صدای مادر است. مطالعات نشان می دهد جنین قادر به تشخیص صدای مادر بوده و صدای مادر را به هر صدای دیگری ترجیح می دهدبنابر اظهارات وی توانایی تشخیص صدا توسط نوزاد پس از تولد نیز ادامه پیدا کرده و قویتر می شود به طوری که می توان چنین عنوان کرد که ارتباط کلامی با جنین از زندگی داخل رحمی شروع شده و به درازای عمر ادامه پیدا می کند. قطعاً در این راه ارتباط کلامی مناسب در روزها، ماهها و سالهای اول زندگی کودکان، اثرات و نتایج مثبت و ماندگارتری روی توانایی ها و مهارتهای کودک در سالهای بعدی زندگی وی دارد....

می‌توان گفت ‌نشات شعر ناشی‌از نوازش‌ها و لای لای های مادر در زمان کودکی ویا به ادعای علم امروزی عملکرد های نوازشی مادرحین بارداری وجنین است که کودک مزمزه ی آن را حس‌کرده است . باستناد فطرت های درونی بهتر است که بگوییم . انسان یا کودک فطرتااین استعداد را با خود همراه دارد .ونمایش و بروزآن با توجه به موقعیت هاو شرایط در چرخه ی زندگی از شادیها وزیبایی ها وزشتیها و.... گرفته تا زمان مرگ در حین مرثیه وشیون و یاد کردن پدیدار می‌گردد. 

شعر به زبان گشایی کودک و آموزش غیرمستقیم اصلاح گفتاری وتقویت جریان صحیح زبان آموزی کمک می‌کند. اگر مربیان ومعلمان نظام زبان شعررا بدانندوبه نحو درست آن را بخوانند فوایدزیادی بهره‌ی کودک خواهد شد. وزن و قافیه نشانه‌های ظاهرشناخت  شعر هستند . این دو سبب گوش نوازی ، گوش دادن ،باز خواندن ویادگیری آسانتر می شوند.

برای آموزش  خوب گوش دادن و خوب پاسخ دادن شعر بسیار مفید است.زیرا با ترکیبى از واژه هاى  هماهنگ وموزون براى کودکان جذابیت دارد گاهاَ بدون احساس خستگى بارها آن را تکرار می کنند. شعر بهترین رسانه براى آموزش وایجاد عادت هاى زندگى مانند: احترام گذاشتن،تمیزبودن،مسواک‌زدن، غذا خوردن، نظم‌داشتن، رعایت قانون و.....است. در واقع شعرخوانى موجب ایجادنگاه نونسبت به زبان و زیبایى هاى آن خواهد شد. چون آن ها یاد می‌گیرند ،تقلید می کنندوسرانجام مى توانند با استفاده از کلمات به بازى و سرگرمى بپردازند واحساسات وتخیل خودرا نیز بیان کنند.

شعر برای کودکان با شعر بزرگسالان تفاوت دارد. از شیوه ی نوشتار تا شیوه ی بیان و آموختن. ساختن ،سرودن وآموزش شعر نیاز به دانش لازم دارد و عدم برخورداری از این دانش نه تنها ازلذت و رغبت به آن می‌کاهد بلکه بر بار خستگی وبیزاری کودک نیز می افزاید.

بنا براین ما دراین زمینه به متخصصان سرودن و آموختن شعر برای کودکان بیشتر احساس نیاز می کنیم . هرچند قدم ها برداشته شده است . اماباید گفته شود که گاها این قدم ها بدون پختگی پا به عرصه گذاشته اند و نه تنها عامل مثبت نبوده گاه به رکن زبان آموزی نیز ضرر روا داشته است .مثلاَ: اززبان شکسته و محاوره اى استفاده کرده اند و از زبان معیارفاصله گرفته اند. گاه مضامین نوشته ها،تصاویرو برداشت ها با فرهنگ وآداب‌ورسوم کودک هم خوانی ندارد.و.........  

این کار بسیارحساس است ونیاز به توانایی ،ظرافت ،دقت ،دانش صحیح و احساس مسولیت سنگین نسبت به گذشته و حال و آینده دارد.

نوشتن وحتی خواندن شعر برای کودک کار آسانی نیست .مربی یا معلم این کار نیاز به دانش ومهارت کافی برای شناخت روحیه ،عاطفه ، میزان توان و تسلط برزبان کودک دارد. باید نویسنده، آموزش دهنده وکودک به خوبی زبان همدیگررا بفهمند یا از هم دیگر حالی شوند.

در نوشتن و خواندن شعر برای بزرگ سالان می توان اشتباهات و خطا های کوچک نوشتاری یا گفتاری{زبانی} را نادیده گرفت و با تذکری کسری هجا یا آوا را اصلاح کرد اما در نوشتار کودک گاها اشتباه کوچک دراین موارد به خطای بزرگ تبدیل می‌گردد وبه غلط آموزی مداوم می انجامد.زیرا بیشتر وقتها کودکان‌ازیکدیگریاد می‌گیرندچون کودک خود دانش یا تشخیص کافی اصلاح آن را ندارد . این جا است که غلط آموزی شکل می گیرد و اصلاح غلط ها  گاهاَکاری است دشوار.

 همیشه شعر را باید با صدای بلند خواند. می توان از شاگردان خواست که شعربنویسند.مشاعره کنند. یا احوالپرسی خو د را با استفاده از جملات آهنگ دار بیان کنند. ترجمه یک شعر به زبان مادری می تواند تاثیر خوبی بر شاگردان داشته باشد. نوشتن شعر، شاگردان را به کشف و یادگیری زبان وا می دارد و برای آنها فرصتی را فراهم می آورد تا بتوانند آن را با احساسات خود بازگو کنند. شعر می تواند باعث همیاری و ارتباط میان دانش آموزان کلاس شود.

خواندن شعر به شکل گروه های دو یا چند نفره می تواند مفید باشد. از تعامل با یکدیگر شاگردان مطالب تازه ای می آموزند و بدین ترتیب به همسالان خود کمک می کنند تا نقایص شعر خود را برطرف کنند. شعر می تواند به آموزش سریع تر زبان دوم کمک کند

شعر کودک یا بچه ها هرچه کوتاهتر باشد بهتر است .کودک زود آن را به خاطر می سپارد ویادمی گیرد.شعر کودک در عین سادگی و روان بودن بایددرمرحله ی اول به آموزش زبان کمک کند ودر مراحل بعدی پیام برانگیخته از شعر را به زبان کودکی بنمایاند{ بهتر است هر شعر کودک پیامی داشته باشد } وبه اصلاح اشتباهات گفتاری کمک کند لذت بیافریند و خوشایند بودن آن درسیمای کودک محسوس باشد.به بروزاستعداد وزمینه‌ی‌گسترش آن کمک کند. بر تواناییهای دانش وذوق ورغبت به یادگیری بیافزاید. سیر پرواز  خیال و اندیشه ی کودک را درطبیعت سریع تر نماید .{ البته همراه تصاویر زیبا و گویا } که این خود بحث مفصل دارد . انشالله در فرصت های دیگر از روش های {قصه گویی تصویر خوانی نمایش و....} نیز خواهیم گفت .

                                                                                  -بوکان -سعدالدین خسروی

Mail: Khosravi6133@ yahoo . com                                                                          

                     

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد