دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

دبیرخانه زبان آموزی استان آذر بایجان غربی(مستقر درشهرستان بوکان)

این وبلاگ درجهت ارتقاء مهارت های زبان آموزی (گوش دادن،حرف زدن،خواندن،نوشتن)دوره ی ابتدایی ایجاد گردیده است.ا

لکنت زبان و چگونگی درمان آن

زبان بهترین و مفیدترین وسیله یادگیری و برقراری ارتباط است.این وسیله ارتباطی در زندگی روزمره انسان ها آنقدر اهمیت دارد که تصور دنیایی بدون کلام ممکن نیست.

اختلال لکنت زبان

اختلالات زبانی (Language disorder) به هرگونه نارسایی در بیان درک گفتار اطلاق می شود. به عبارت دیگر هرگونه ناتوانی فرد در برقراری ارتباط طبیعی کلامی با افراد هم زبان خود را اختلال زبانی گویند.

علل لکنت زبان

عده ای معتقدند که لکنت زبان جنبه ارثی دارد و در میان افراد بعضی از خانواده ها آمادگی ابتلا به لکنت بیشتر است.عده ای دیگر لکنت را عصب شناختی می دانند و می گویند منشا لکنت زبان نقص عضلات گفتاری در حین دریافت علائم عصبی زمان بندی شده مناسب از دستگاه مرکزی اعصاب است. بعضی از پژوهشگران لکنت را ناشی از یک مشکل عاطفی- روانی می دانند. افراد دیگری معتقدند که لکنت یک رفتار اکتسابی و برای هر فردی ممکن است اتفاق بیفتد.

انواع لکنت زبان

لکنت زبان برحسب تظاهر بالینی و نحوه بالینی و نحوه بیان کلمات، شدت، فشار مربوط به بیان کلمات، به دو نوع تقسیم می شود.

1.لکنت کلونیک:که همان حالت تکراری و کشیده گویی کلمات است. در حالت تکرار، صدا یا هجای اول کلمه چندین بار تکرار می شود.

2.لکنت تونیک:که خود بر دو شکل{  گیر }و {مکث }می باشد. در نوع گیر فرد روی صدا یا هجای خاصی در کلمه گیر می کند و نمی توانند آن را ادا کند، این گیر ممکن است یک تا چند ثانیه طول بکشد.

در نوع مکث فرد صدا، هجا یا کلمه ای را می گوید و مکث می کند و بعد صدا،هجا یا کلمه بعدی را می گوید.

نحوه اصلاح یا درمان لکنت زبان

ü روش زبانی یا تلفظی:این روش بیشتر در کودکان 7 سال به بالا کاربرد دارد که توجه و تاکید بر اصلاح تلفظ و ریتم تنفسی است. دراین روش تمرین های مربوط به چگونگی رها ساختن عضلات و رهایی از گیرو فشار از اهمیت زیادی برخوردار است.

ü روش دوجانبه یا مکمل: در این روش به بازپروری و پرورش جنبه های دوگانه نگری و زبانی اهمیت فراوانی داده می شود.این روش بیشتر برای کودکان 3تا7 سال کاربرد دارد و معمولا نتایج آن مفید می باشد. هدف این روش درواقع پرورش دوگانه ای از قدرت و صحت بیان است.

ü روش خود درمانگری: این روش نوعی رفتاردرمانی می باشد. در این روش فرد لکنتی با انگیزه بسیار قوی و ایجاد تغییرات لازم در زمینه بازخوردها نگرشهایش نسبت به لکنت خود، با برنامه ای منظم و مصمم تلاش می کند که اختلالات گویایی خود را اصلاح کند. اساسا این روش برای بزرگسالان است.

نکاتی برای خوددرمانی

1. خودتان بپذیرید که نیاز به یک تغییر دارید. این تغییرامری است بسیار مشکل اما تعهد شما باید جامع و کامل باشد.

2.   استفاده از ضبط صوت در درمان لکنت می تواند بسیار مفید باشد.

3. یکی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل در درمان لکنت در افراد بزرگسال کوشش در جهت تغییر و اصلاح کمرویی، خجالتی بودن و عجله کردن است که همراه با لکنت در فرد نمایان می شود.

4. یک فرد مبتلا به لکنت زبان باید به نحوی عادت کند تا نسبت به واکنش دیگران حساسیت نداشته باشد.

5.   آنچه سلامت کلام را مهیا می سازد، آرام و آهسته صحبت کردن است.  

نقش معلم در برخورد با کودکان دارای لکنت زبان

1. با کودک بطور خصوصی صحبت کنید و به او توضیح دهید که حرف زدن نیز مانند سایر مهارتهای یادگیری بوده و هرکس ممکن است اشتباهاتی داشته باشد.

2. اگر در کلاس دانش آموزان باید به نوبت جواب دهند، از دانش آموز لکنتی زودتر از همه سؤال کنید زیرا درغیر اینصورت اضطراب و نگرانی اش افزایش خواهد یافت.

3. اگر کودک در خواندن شفاهی با صدای بلند مشکل زیادی دارد، او را با یکی دیگر از همکلاسی هایش هماهنگ کنید تا باهم بخوانند زیرا یکی از خواص لکنت این است که در خواندن گروهی بروز پیدا نمی کند.

4. هر چقدر کودک تحت فشار ارتباطی باشد، لکنت او شدیدتر می شود. در نتیجه شنوندگان باید در مقابل کودک صبر و حوصله به خرج دهند.

5.   حروف او را قطع نکنید. صحبت او را برایش کامل نکنید.

6.   لکنت نباید به چیزی تبدیل شود که کودک از آن خجالت می کشد.

7.   دانش آموز را از انجام دادن کار شفاهی در کلاس معذور نکنید.



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد